Bredareds IF -glädje och gemenskap
Bredareds Idrottsförening
Föreningens historik
En raritet. Denna fantastiska mössa går tyvärr inte längre att beställa.

1 april 1937 bildades Bredareds IF

Bredareds IF bildades torsdagen den 1 april 1937 i lunchrummet på Hjortsbergs snickeri. På programmet fanns friidrott, orientering och skidåkning.

Redan året efter bildandet byggdes en festplats belägen i Myrekullaskogen. Syftet var att finansiera uppförandet av en idrottsplats. Kostnaden för festplatsen blev totalt 2043:98 kr, att jämföras med första årets nettointäkter 2914:71 kr.

Klubbens första tävlingar genomfördes med skidtävling den 2 januari 1938, terränglöpning 27 januari 1938 och orientering 16 september 1939.

Hagavallen invigs i augusti 1943 för friidrott och fotboll

Idrottsplatsen Hagavallen planerades redan 1938. Byggandet startade 1940 och den 29 augusti 1943 kunde idrottsplatsen invigas. Den hade då kostat cirka 15000 kr och en mängd frivilliga timmar, då allt arbete gjordes för hand. Förslag om bildande av idrottsring kom upp på styrelsemöte den 31 januari 1942 och redan 15-16 augusti samma år genomfördes det första ringmästerskapet i Idrottsringen Olympia.

1945 upptogs fotboll på programmet och året efter ingick man i seriespel. Verksamheten fortsatte över 50-talet men intresset svalnade och 1960 lades verksamheten ned på årsmötet.

På 50-talet kom bordtennis med på programmet

Under 50-talet fanns även bordtennis på programmet. I seriespelet som klubben kom in i 1955 var man ett tag i div IV.

Under åren 1945 till 1965 var det allmänna intresset för klubben svagt och medlemssiffran var som lägst 1963 med endast 27 betalande medlemmar.

Friidrottens era tog slut 1960 och endast ringmästerskapen fortlevde fram till 1972.

1968 spelade ungdomarna vänskapsmatcher i fotboll i sk "Byalag" och från 1971 till 70-talets mitt hade föreningen några ungdomslag i seriespel.

Skidverksamheten på topp i slutet på 60- och början på 70-talet

Skidverksamheten nådde sin absoluta höjdpunkt under åren 1967-1973 då man med fog kan påstå att BIF var en av distriktets dominerande klubbar på ungdomssidan. Intresset försköts från 1972 allt mer över mot skidorientering och även här nåddes stora framgångar under en tioårsperiod. Inte minst de snöfattiga vintrarna tog musten ur aktiva och ledare vilket gjorde att verksamheten i det närmaste tynade bort.

Klockargården köptes 1971 och alljusspåret invigs 1973

Det uppsving som följde från 1965 ledde till att nuvarande klubbstugan Klockargården köptes 1971 för 105 000 kr, varav 55 000 kr erhölls i kommunalt bidrag.1973 kunde elljusspåret invigas efter ännu en stor ideell insats. Från klubbstugan strängades sommarleder och skidspår och 1975 anställdes föreningens första administratör.

Orienteringen blomstrar

Genom åren är orienteringsverksamheten den ojämförligt mest framgångsrika. Redan 1945 vanns det första DM-tecknet. Från 1966 har föreningens löpare varje år tillfört nya DM-segrar till klubben. Toppåren –78, -82 och –89 togs sju DM varje år och framgångarna fortsätter in på 90-talet där över 4 DM-tecken per år i snitt tagits av klubbens löpare. Totalt har medlemmarna tagit imponerande 170!! DM-segrar i orientering fram till 2007. Lägg därtill Svenska-, Nordiska- och Världsmästerskap.

Fotbollen startar igen

Fotbollen kom igång igen 1978 efter många år i malpåse och 1984 startade ungdomsverksamheten på nytt. Den tillströmning som följde ledde till att nya omklädningsrum uppfördes på Hagavallen 1987. Under de närmaste åren blev det stadigt uppåt med som mest 12 lag. En 7-mannaplan anlades för att kunna få plats med alla lag på veckans sju dagar. Omklädningsrummen fick också en behövlig tillbyggnad 1997. Seniorverksamheten lades återigen ner under 1997 och har sedan dess inte återkommit. På ungdomssidan bedrivs sedan flera år tillbaka ett samarbete med Sandhults SK.

Klubbstugan Klockargården har under åren renoverats och byggts till i flera omgångar. Parkering och elbelyst grusplan  finns numera på egen mark vid klubbstugan. Ett Utegym byggdes 2017.

Orientering och ungdomsfotboll utgör idag stommen i verksamheten. Skidor drivs i första hand på motionsnivå och spår körs upp på Bredareds golfbana. Utöver detta bedrivs verksamhet i mindre omfattning även inom andra områden.

Samarbetspartners
Våra sociala medier