Bredareds IF -glädje och gemenskap
Bredareds Idrottsförening
Säker och trygg förening

Borås Stad godkänner föreningar enligt Säker och trygg förening. Säker och trygg föreningen är en kvalitetsmärkning för bättre hälsa, minskad skadefrekvens och ökad säkerhet och trygghet i föreningslivet. Bredareds IF blev godkänd som Säker och trygg förening år 2009 och har därefter godkänts vartannat år.

Syftet med dokumentet är att föreningen ska ha en god kontroll på viktiga säkerhets- och trygghetsrutiner. Dokumentet ska bidra till ökad säkerhet och trygghet för alla i föreningen genom att klargöra vad som ska göras, av vem och hur ofta.

Dokumentet hittar du här och innehåller blanda annat:

• Regler och rutiner för uthyrning
  • Besiktning av anläggning och säkerhet i utemiljö
  • Brandsäkerhet
  • Besiktning av utrustning för första hjälpen
  • Handlingsplan mot mobbing, kränkande behandling och trakasserier
  • Handlingsplan för krishantering
  • Behandling av personuppgifter (integritetspolicy)
  • Policy för droger (doping, alkohol och tobak)
  • Arbetsmiljö för anställda
Visselblåsartjänst

Riksidrottsförbundet har en visselblåsartjänst.

I en förening ansvarar medlemmarna och, ytterst, den valda styrelsen för att föreningen följer idrottsrörelsens/föreningens värdegrundOm du som medlem misstänker avvikelser från värdegrunden i föreningen ska du i första hand vända dig til styrelsen.

Det kan dock finnas känsliga ärenden då man inte vill eller vågar berätta den normala vägen, men ändå vill göra sin röst hörd. Genom visselblåsartjänsten erbjuder Riksidrottsförbundet en möjlighet att kommunicera misstankar om avvikelser från värdegrunden inom idrotten. Tjänsten är viktig för att minska risker. Visselblåsarmeddelanden kan lämnas öppet eller anonymt. Läs mer på rf.se.

Försäkringar

Genom att vi är med i Riksidrottsförbundet har föreningen ett paket med grundförsäkringar som innehåller:

• Ansvarsförsäkring
  • Förmögenhetsbrottsförsäkring
  • Rättsskyddsförsäkring
  • Patientförsäkring
  • Olycksfall och krisförsäkring för ledare funktionärer och domare (för aktiva se nedan).

Aktiva idrottsutövare -Fotboll
Genom medlemskap i Västergötlands Fotbollsförbund finns olycksfallsförsäkring för barn och ungdomar hos Folksam. Frågor och skadeanmälan sker till tel: 020- 441111.

Tillägg behöver göras om försäkringen ska gälla utomlands.

Aktiva idrottsutövare -Orientering

Aktiva orienterare täcks av olycksfallsförsäkring via Svenska Orienteringsförbundet hos Folksam. Frågor och skadeanmälan sker till tel: 020-441111.

Egen olycksfallsförsäkring

Föreningen rekommenderar alla att skaffa en egen olycksfallsförsäkring eftersom de kollektiva försäkringarna oftast ersätter med låga belopp.

Samarbetspartners
Våra sociala medier